Forum för medicinska sekreterare 2018

Årets mötesplats för dig som medicinsk sekreterare!

 

Välkommen till årets forum för medicinska sekreterare!

 

Som medicinsk sekreterare står du inför stora utmaningar. Du är vårdavdelningens spindel i nätet som trots alla dina tidskrävande och ofta utmanande uppgifter ständigt förväntas vara behjälplig och effektiv. Stängda vårdplatser och personal som sjukskrivs på grund av stress har på många håll blivit vardag. Nya rutiner, regler och uppdateringar inom juridik, IT och journalsystem gör även att din yrkesroll ständigt är under förändring och således i behov av kunskapsutveckling.

 

Missa därför inte denna uppskattade konferens där du bland annat får lära dig om:

  •  Time management – så får du mer gjort utan att jobba mer och samtidigt minska på stressen

  • Juridisk uppdatering inom lagstiftningar som påverkar din yrkesroll

  • Genomgång av de senaste digitala lösningarna

  • Yrkesrollen i förändring – förbered dig inför framtida behov

 

Ta del av expertrådgivning, ställ dina specifika frågor och ta chansen att utbyta erfarenhet med kollegor från stora delar av landet.

 

Varmt välkommen!

Marc Feucht

 

  1. Program
  2. Workshop
  3. Anmälan
  4. Plats & Pris
  5. Program i PDF


 

Tisdag 10 april 2018

 


Hur kan rollen som medicinsk sekreterare komma att utvecklas & vilka utmaningar & möjligheter möter vi?
  • RAK – så används de administrativa proffsen rätt

  • Effektiv vårdadministration – arbetssätt för att få mer gjort

  • Krav på framtida kompetenser – förbered dig inför kommande behov

  • Gruppdiskussion och erfarenhetsutbyte: hur möter vi på bäst sätt de olika utmaningarna som yrkesrollen ställs inför?

Mariette Jakobsson, medicinsk sekreterare, Region Halland



 

 

Bemötande av personer i affekt – så gör du detta på bästa sätt både i telefon & på plats
  • Lär dig identifiera och påverka eskalerande samtal redan i ett tidigt skede

  • Utveckla din kunskap kring mänskliga reaktioner i hotfulla situationer

  • Förbättra din förmåga att agera i och ta dig ur hotfulla och våldsamma situationer som kan uppstå på din arbetsplats

Marcus Sjöström, Education



Marcus är utbildad yrkesofficer specialiserad inom kommunikation, f.d. lärare och tidigare kurschef vid Militärhögskolan Halmstad. Han har även utvecklat Avonova Hälsas nationella utbildningskoncept Att hantera hot och våld. Marcus har över 10 års erfarenhet som föreläsare och har handlett 100-tals elever i agerande vid hotfulla situationer.

 

 

Klarspråk för medicinska sekreterare – så skriver du tydligt & korrekt på svenska & engelska
  • Så konstruerar du bra meningar och sjukvårdsanpassade texter
  • Vilka är de rätta orden och hur skall du utrycka dig för att inte missuppfattas?
  • Vårdengelska, fackspråk och moderna skrivregler – vad gäller idag?

Elisabeth Legl, författare & föreläsare

 

 

Vad är farlig stress & hur kan du minska den i just din arbetsmiljö?

  • Förstå skillnaden mellan positiv stress och farlig stress

  • Lär dig hålla utkik efter tidiga varningstecknen som är utmärkande i din roll

  • Verktyg för hur du kan hjälpa till att minska både din och dina kollegors stress

Jonnah Friberg, stressterapeut, StressPT

 

 

Hur förändras vården när patientens själv har tillgång till sin journal?
  • Journaler via nätet - behövs den skrivas annorlunda?
  • Hur bör vi tänka kring integritet, etik och rutiner

Benny Eklund, Region Uppsala

 

 

Onsdag 11 april 2018

 


Medicinska sekreteraren i den digitala vårdmiljön
  • Digitala vårdlösningar som kräver förändrade och nya roller – framtida arbetssätt

  • Vilka möjligheter skapar digitaliseringen och hur kan du vara med att påverka?

  • Konkreta exempel från svenska och internationella vårdmiljöer

Annika Remaeus, konsultchef, GE Healthcare Partners



Gruppdiskussion om den digitala vårdmiljön – vilka hjälpmedel finns & vad är under utveckling?

Under ledning av moderator Mariette Jakobsson

 

 

 

Juridisk uppdatering & genomgång av aktuella fall
  • Tillgänglighet, EU:s nya dataskyddsförordning och integritet – vilka krav ställer detta på dig i din yrkesroll?

  • Sekretess och tystnadsplikt – hur ska du förhålla dig till reglerna?

  • Patientjournalens juridik

Oskar Höllgren, jurist, Institutet för Medicinsk Rätt



Moderator: Mariette Jakobsson

Mariette har arbetat som medicinsk sekreterare i Region Halland i närmare 40 år. Hon är Hallands representant i Visions nationella nätverk för Medicinska sekreterare och är mycket aktiv och drivande i frågor som rör den framtida yrkesrollen såsom utveckling, utbildning och yrkesstatus. Hennes erfarenheter och engagemang kommer väl till pass när hon under konferensen guidar oss mellan programpunkterna och leder diskussionerna.

 

Workshop

Time Management – frigör tid, minska stress & jobba effektivare



Hög arbetsbelastning och stress är ett faktum på många arbetsplatser idag samtidigt som sjuktalen ökar. Det är därför mer aktuellt än någonsin att kunna planera och strukturera tiden för att använda tillgängliga timmar på ett så produktivt sätt som möjligt. Att vi lever i en tillvaro där tid har blivit en bristvara samtidigt som vi får större ansvarsområden är ingen nyhet men du kan faktiskt göra något åt det!

Under denna workshop inom Time Management får du en tidseffektiv utbildning med fokus på personlig effektivitet, planering och prioritering. Vi ser över vilka ”tids- och energitjuvar” du brottas med dagligen och ger dig verktyg för en mer målinriktad och balanserad arbetsdag. Målsättningen är att du tränar in ett beteende där du kontrollerar den egna arbetssituationen bättre, så att du får mer gjort av det som är viktigt varje dag.

 

Under workshopen går vi bland annat igenom:

  • Konkreta tips och råd för hur du kan skapa en effektivare vardag och få energi över efter arbetsdagen
  • Hur du skapar ett smidigt arbetsflöde och struktur trots att uppgifterna är många
  • Tidsanalys som hjälper dig att planera för att undvika onödig stress
  • Förstå vilka dina tidstjuvar är och hur du bäst använder din arbetsvecka

 

Workshopen leds av Ingrid Hegg från Petra Brask & Partners.



Ingrid är en uppskattad och efterfrågad effektivitetskonsult. Hon har utbildat och föreläst för chefer och medarbetare i ett flertal olika organisationer. Missa inte chansen att ta del av Ingrids gedigna kunskap

 

 

Plats & Pris

Konferens
10-11 april 2018
Workshop
11 april 2018
Lokal
Lokal meddelas inom kort
Stockholm

Priser (exkl. moms)

T.o.m.


2 feb

T.o.m.


16 mar

Fr.o.m.


17 mar
Konferens

6 550 kr
7 350 kr
8 350 kr
Workshop

2 950 kr
3 350 kr
3 950 kr
Vill du veta mer innan du bokar dig, kontakta oss

Projektledare Marc Feucht
E-post: mfeu@teknologiskinstitut.se
Telefon: 076 52 75 570

Tid & plats

Konferens
10-11 april 2018
Workshop
11 april 2018
Lokal
Lokal meddelas inom kort
Stockholm

Priser (exkl. moms).

T.o.m.


2 feb

T.o.m.


16 mar

Fr.o.m.


17 mar
Konferens

6 550 kr
7 350 kr
8 350 kr
Workshop

2 950 kr
3 350 kr
3 950 kr
Vill du veta mer innan du bokar dig, kontakta oss

Projektledare Marc Feucht
E-post: mfeu@teknologiskinstitut.se
Telefon: 076 52 75 570