Forum för kommun- och nämndsekreterare

Årets viktigaste konferens för dig som arbetar som kommun- och nämndsekreterare

 

Utvecklas i din roll som kommun- och nämndsekreterare

 

 

Den kommunala verksamheten är i ständig förändring med nya lagar och nya möjligheter i och med digitaliseringen vilket ställer ökade krav på dig som kommun- och nämndsekreterare.

 

Därför är det viktigt att du håller dig uppdaterad i förändringsarbetet så att proaktiva beslut och åtgärder kan tas. Hur kan du redan nu börja anpassa verksamheten efter nya dataskyddsförordningen GDPR samt kommunal- och förvaltningslagen? Vad innebär digitala medel för det administrativa och hur optimeras ärendehanteringsprocessen för att skapa struktur och balans i arbetet?

 

Dessa frågor och många fler besvaras under denna tvådagars konferens där vi även utforskar din roll som informell ledare, digitaliseringen samt synergi mellan politiker och tjänstemän.

 

Nytt för i år är sammanslagningen av 2 konferenser för att öka ditt nätverkande, delta i konferensen och träffa fler branschkollegor från hela landet och få en bredare bild över hur du optimerar ditt arbete.

 

Varmt välkomna!

 

 

Konferensmiddag 6 februari!

Under kvällens arrangerade middag får du chansen att träffa dina branschkollegor, nätverka och knyta nya kontakter under trevliga och avslappnade former. Du får en trerätters middag (exkl. dryck) som bokas separat till en kostnad på 450 kr exkl. moms.

 
  1. Program
  2. Workshop
  3. Anmälan
  4. Plats & Pris
  5. Program i PDF

Tisdag 6 februari 2018 

 

Så kan du som informell ledare vägleda andra
  • Vilken ledarskapsstil passar dig och ditt jobb?
  • Framgångsrika arbetssätt för ett informellt ledarskap
  • Konkreta tips på hur du undviker de vanligaste fallgroparna i ditt ledarskap

 Lena Kardefelt, VD, Gällöfsta Perlan Ledarskap

 

 

 
 
Metoder & verktyg för att effektivisera det administrativa arbetet
  • Proaktiva och långsiktiga arbetssätt – hur utnyttjas värdeskapande uppgifter?
  • Vart tar all min tid vägen? – tidstjuvar och planering
  • Effektivitet och bättre balans i arbetet – metoder för att orka mer både under och efter jobbet

Jan Winstedt, senior effektivitetskonsult, Petra Brask & Partners

 

Jan har stor erfarenhet av IT-projekt och digital lagring. Som coach ser han möjligheter i alla utmaningar och fokuserar på att skapa effektiva samarbeten. I sitt arbete som effektivitetskonsult coachar han dig i hur du kan ta kontroll över din tid och arbetssituation.

 

 

 
 
Nya dataskyddsförordningen (GDPR) – utmaningar & praktiskt arbete
  • Vad innebär GDPR för din organisation? – grundläggande begrepp
  • Nyheter i förhållande till personuppgiftslagen – utökade skyldigheter för dig som kommun- och nämndsekreterare
  • Praktiskt arbete inför nya dataskyddsförordningen som träder i kraft 25 maj 2018

Alexander Jute, advokat, Marlaw

 

Alexander har en lång erfarenhet som juridiskt ombud med särskild inriktning på kommunikationsintensiva organisationer. Sedan flera år tillbaka har han arbetat som advokat och föreläsare och han är särskilt inriktad på marknadsförings- och immaterialrätt, IT-rätt, frågor som rör dataskydd och personlig integritet. Han är även verksam som processombud vid domstol och skiljeinstitut.

 

 

 
 
Gruppdiskussion!
Valet år 2018 – så introducerar vi de nya förtroendevalda i arbetet
  • Erfarenheter och arbetssätt – vad bygger en lyckad introduktion på?
  • De vanligaste fallgroparna i introduktionen och hur du undviker dem
  • Faciliteten av upplärningen

Under ledning av moderator Malin Tinjan, Kumla kommun

 

 

 
 
Protokollskrivning ur ett modernt perspektiv
  • Självklart går det att modernisera protokollinnehållet
  • Protokoll för alla – så mottagaranpassar du din text
  • Lyckade arbetssätt för effektiva protokoll

Petra Vainionpää, språkkonsult, Petras Ordförråd AB

 

 

 
 

Onsdag 7 februari 2018 

 

Framgångsrika metoder för digitalisering av dokumentation & handläggning
  • Nya digitala system – hur inkluderar vi alla medarbetare?
  • Stöd vid förändringsarbeten och vägledning i digitaliseringen
  • Samarbete och gemensamma mål – utgångspunkterna för en lyckad förändringsprocess
  • Vilka resurser krävs för att skapa rätt förutsättningar ekonomiskt och praktiskt?

Marie Näslund, enhetschef Nämndsekretariatet, Värmdö kommun

 

 

 
 
Keynote Speaker 
Lyckade processer för en säker & effektiv ärendehantering
  • Praktiska exempel på effektiv ärendehantering
  • Så undviker du de vanligaste fallgroparna i ärendehanteringsprocessen
  • Framgångsrika arbetssätt som ger dig kontroll över informationen under hela ärendeprocessen
  • Digitaliseringens möjligheter att främja ärendehantering

Hans Gåsste, utbildare, Kommunutbildarna Axelsson & Gåsste

 

 
 
Effektivt samspel mellan tjänstemän & politiker – hur gör du?
  • Hur skapar vi en tydlig arbetsfördelning mellan tjänstemän och politiker?
  • Så skapas en öppen dialog baserad på förtroende och tillit
  • Vilket ansvar har tjänstemän respektive politiker?

Hans Gåsste, utbildare, Kommunutbildarna Axelsson & Gåsste

 

 

 
 
Moderator
Malin Tinjan

Malin är utvecklingsstrateg och systemförvaltare på Kumla kommun och har en bakgrund som nämndsekreterare och registrator. Hon har en lång erfarenhet av verksamhetsutveckling och har varit med och utvecklat Kumla kommuns nämndadministration till ett digitalt flöde. Tidigare jobbade hon som politisk sekreterare i Örebro kommun och har fortfarande kommunala förtroendeuppdrag. På konferensen är det Malin som guidar oss mellan programpunkterna och leder diskussionerna.

 

 

   
 

Workshop

Nya kommunal- & förvaltningslagen

 

– verktyg & metoder för att arbeta efter de nya kraven

 

Nya lagar och regelverk som innebär nya förutsättningar för dig som kommun- och nämndsekreterare kräver en kontinuerlig uppdatering för att skapa en rättssäker verksamhet. Den digitala revolutionen har bland annat fört med sig nya lagar och förordningar som är viktiga att du behärskar och du måste även ha kunskap om hur den nya kommunal- och förvaltningslagen kommer att påverka nämndens praktiska arbete.

 

Under detta pass djupdyker vi in i vilka praktiska utmaningar som kommunal- och förvaltningslagen ger och du får ta del av handfasta tips om hur du arbetar innanför lagens ramar. Lär dig också, genom praktisk genomgång av högaktuell rättspraxis, hur det kan se ut i praktiken när personer inom kommunen agerat felaktigt och hur de borde agerat.

 

Vi går igenom:

  • Metoder för en lyckad applicering av nya lagstiftningarna
  • Handfasta tips – så möter vi de nya kraven i praktiken
  • Vad innebär de nya förändringarna för kommun- och nämndsekreterare?
  • Konkreta rättsfall exemplifierade utifrån den nya kommunallagen

 

 

Workshopen leds av Sofia Donner, jurist & föreläsare, Tailored Lectures

 

 

 

Sofia Donner är specialiserad på offentlig rätt och har varit verksam som jurist på ett flertal myndigheter och arbetar för närvarande vid Tailored Lectures. Missa inte att ta del av workshopen där Sofia ger dig fördjupade kunskaper i nya kommunal- och förvaltningslagen.

 

 

Plats & Pris

Konferens
6-7 februari 2018
Workshop
7 februari 2018
Lokal
Quality Hotel Globe
Stockholm

Priser (exkl. moms)

T.o.m.


1 dec

T.o.m.


12 jan

Fr.o.m.


13 jan
Konferens

6 550 kr
7 350 kr
8 350 kr
Workshop

2 950 kr
3 350 kr
3 950 kr
Konferensmiddag

450 kr
Vill du veta mer innan du bokar dig, kontakta oss

Projektledare, Daniela Källström
daka@teknologiskinstitut.se
Telefon: 076-527 55 40

Tid & plats

Konferens
6-7 februari 2018
Workshop
7 februari 2018
Lokal
Quality Hotel Globe
Stockholm

Priser (exkl. moms).

T.o.m.


1 dec

T.o.m.


12 jan

Fr.o.m.


13 jan
Konferens

6 550 kr
7 350 kr
8 350 kr
Workshop

2 950 kr
3 350 kr
3 950 kr
Konferensmiddag

450 kr
Vill du veta mer innan du bokar dig, kontakta oss

Projektledare, Daniela Källström
daka@teknologiskinstitut.se
Telefon: 076-527 55 40