Kontor 2018

 

 

Öka lönsamheten och effektivisera organisationen genom att förändra kontoret

 

Kontorsvärlden är i en ständig förändring där teknik och arbetssätt utvecklas snabbt. Oavsett om din organisation funderar på att byta arbetssätt eller är mitt inne i en övergång till en ny kontorsmodell finns det mycket frågor att besvara och inspiration att hämta. Många eftersträvar mer lönsamma och effektiva organisationer och detta går att uppnå genom förändringar av kontoret.

 

Gå på konferensen och ta del av de senaste trenderna, lär dig av erfarenheter kring aktivitetsbaserade kontor och skapa en större förståelse för vilken kontorsmodell som passar just er organisation.

 

Varmt välkommen!
Lovina Lövqvist & Michael Linnell
Projektledare

  1. Program
  2. Workshop
  3. Anmälan
  4. Plats & Pris
  5. Program i PDF
 
 
Smidiga verktyg för att introducera en ny arbetsmodell och att nå ett lyckat
förändringsarbete
  • Framgångsfaktorer – verktyg för att du ska lyckas
  • Vanliga fallgropar och hur du undviker dem
  • Konkreta exempel från lyckade förändringsarbeten
 

Anna-Lena Carlstedt, affärsutvecklare, Fabege
Anna-Lena har arbetat i fastighetsbranschen sedan -94. Hon har bland annat startat upp Cushman & Wakefields leasingverksamhet i Stockholm samt arbetat som uthyrningschef på Fabege. Nu arbetar Anna-Lena med affärsutveckling och framtidens kontor och trender sen fyra år tillbaka.


Linn Dahlman, affärsutvecklare, Fabege
Linn har bland annat arbetat som kvalitets och miljöchef hos Tengbom samt drivit Vattenfalls flytt till Arenastaden. I dag arbetar Linn inom affärsutveckling på Fabege där hon följer och stöttar hyresgäster i tidiga skeden av flytt.

Anna-Lena

 

Linn Dahlman

 

 
 
 
Självledarskap & ledarskap i det moderna kontoret
  • Forskning om arbetsmiljö, ledarskap och självledarskap
  • Få kontroll på det flexibla ledarskapet
  • Självledarskap som ger högre effektivitet
  • Så leder du andra till att leda sig själva

PhD. Lena Lid Falkman, forskare, Stockholm School of Economics

 
 
 
 
Öppna landskap, enskilda rum, aktivitetsbaserat kontor eller andra lösningar
  • Fördelar och nackdelar med respektive modell
  • Så tar du hänsyn till medarbetarnas behov
  • Vilka faktorer hjälper dig att ta ställning vid valet av arbetsmodell?
Sara Hernäng, hyresgästrådgivare, Sweco  
 
 
 
Ljudbubblan – en personifierad dynamisk ljudmiljö för att skapa rum i rummet
  • Att tolka ljud: Vad hör vi egentligen?
  • Så skapar du bättre arbetsmiljö med mer ljud
  • Ljudbubblan 2.0 – ett personligt ljudrum på kontoret

Lena Pareto, docent informatik, Högskolan Väst
Martin Ljungdahl Eriksson, industridoktorand, Högskolan Väst

 
 
 
 
Från mötesplats till lärandemiljö

Idag kan vi inte nöja oss med att ha en plats att ses på. Det är inte den perfekta loungen som ska vara förebild när vi skapar våra nya arbetsplatser utan det är platsen där medarbetare utvecklas och inspireras. Där vi lär oss själva och varandra. Lyssna till en arkitekts perspektiv kring hur input kommer att vara lika viktigt som output och hur det finns både en rumslig och organisatorisk utmaning.

Peter Ullstad, arkitekt, Codesign  
 
 
 
Hållbara kontor ger hållbara medarbetare
  • Hälsa och wellness på jobbet – viktiga faktorer för välmående medarbetare
  • Bygg hälsosmart och inspirera till rörelse på kontoret
  • HR:s stora utmaning – 50% av medarbetarna orkar inte jobba en hel dag
  • Hur kan du använda den nya certifieringen Well Building som stöd för det hälsostrategiska arbetet?
  • Hur kan ni bemöta framtidens talanger som kräver ansvar för hållbar hälsa?

Conny Karlberg, corporate health specialist, QiCraft
Conny har en lång karriär inom hälsa, träning och well being bakom sig. Uppdraget som specialist innebär bland annat att strategiskt skapa hälsosamma och produktiva kontor där medarbetarens välbefinnande är i centrum. För att vara en attraktiv arbetsgivare i framtiden är en hälsosam arbetsplats en självklarhet.

 
 
 
 
Hur kan du använda kontoret som en strategisk resurs?
  • Med rätt strategi kan kontoret bidra till era övergripande mål
  • Kontor idag och i framtiden – vart är utvecklingen på väg?
  • Så kan en hel organisation dra nytta av ett kontorsprojekt

Karin Ståhl, partner & arbetsplatsstrateg, GoToWork
Karin driver konsultbolaget GoToWork med fokus på utveckling av arbetssätt och arbetsmiljöer. Organisationer i olika storlekar och branschen får stöd i och utmanas på sina resor mot ett nyläge. Med en bred erfarenhet av att utforma
arbetsplatsstrategier och driva processer framåt, vet Karin det mesta som är värt att veta om kontor och det som händer där.

Karin Ståhl 
 
 
 
Lär dig använda kontoret för att gynna verksamhetsutvecklingen
  • Hur får du medarbetarna med på spåret
  • Viktiga regler och hur du använder dem
  • Lärdomar av två år i ett aktivitetsbaserat konto
  • Farliga fällor och hur du undviken dem
Cathrine Holgersson, VD, Gavlegårdarna  
 
 
 
Så får du med även kritiska medarbetare på förändringsresan mot en ny arbetsmodell
  • Så skapar du förutsättningar genom ett ordentligt förarbete
  • Praktiska verktyg under processen för att möta oro – vad bör du undvika?
  • Hur kan du arbeta med mandatet och ledarskapet?

Anna Rudberg, ansvarig Coor Advisory Services, Coor
Anna är före detta managementkonsult som brinner för lyckade förändringsresor och för att skapa produktiva lösningar. Hon har flera års erfarenhet av olika ledningsroller och sedan ett par år är hon ansvarig för Coors Advisory-team.

Anna Rudberg 
 

Workshop

 
   

Framtidens individanpassade kontor

– konkreta lösningar för din arbetsplats


Nästa generations kontor är närmare än du tror och i framtiden kommer kontoren utformas efter företagets aktiviteter och individernas behov. Genom att öppna upp och skapa mer interaktiva arbetsplatser där företagets och individens behov och aktiviteter står i fokus kommer nästa generations arbetsplats vara en plats där kreativitet och effektivitet går hand i hand.


Kartan till framgång


Vägen till ett individanpassat kontor är inte självklar och det är viktigt att du ser och förstår ditt företags trender och förändringspotential. På årets workshop får du konkreta tips och verktyg för processen till att skapa ett kontor som motsvarar individens och organisationens behov. 

  • Vad är ett optimalt kontor för era behov och hur går processen till?
  • Få exempel på hur du kan bygga ert nya kontor – effektiva verktyg som hjälpmedel
  • Digitalisering är effektivisering – lär dig om framtidens digitala verktyg


Workshopen leds av Henrik Axell, Next Office Concept Manager, Kinnarps


Kinnarps grundades 1942 och är idag en av Europas största inredningskoncerner. De erbjuder innovativa helhetslösningar med fokus på kontroll av hela värdekedjan, från råvaror till produktion och leverans. Kinnarps skapar möbler och inredningslösningar genom traditionellt hantverk och design och i produktionsutvecklingen finns ett nära samarbete med internationellt erkända formgivare. Flera produkter har tilldelats olika designutmärkelser. 

 

Next office är Kinnarps synsätt på framtidens arbetsmiljöer och processer till ert nya kontor.

 

Henrik

 

Spara

Spara

Plats & Pris

Konferens
23-24 januari 2018
Workshop
24 januari 2018
Lokal
Lokal meddelas inom kort
Stockholm

Priser (exkl. moms)

T.o.m.


24 nov

T.o.m.


15 dec

Fr.o.m.


16 dec
Konferens

6 550 kr
7 350 kr
8 350 kr
Workshop

2 950 kr
3 350kr
3 950 kr
Vill du veta mer innan du bokar dig, kontakta oss

Projektledare, Lovina Lövqvist
llov@teknologiskinstitut.se
076 527 55 27

Tid & plats

Konferens
23-24 januari 2018
Workshop
24 januari 2018
Lokal
Lokal meddelas inom kort
Stockholm

Priser (exkl. moms).

T.o.m.


24 nov

T.o.m.


15 dec

Fr.o.m.


16 dec
Konferens

6 550 kr
7 350 kr
8 350 kr
Workshop

2 950 kr
3 350kr
3 950 kr
Vill du veta mer innan du bokar dig, kontakta oss

Projektledare, Lovina Lövqvist
llov@teknologiskinstitut.se
076 527 55 27