Kommunikatörsdagarna - offentlig sektor 2018

Årets vassaste forum för dig som kommunikatör i offentlig verksamhet!

 

Succékonferensen är tillbaka med nya och högaktuella ämnen!

 

På denna konferens får du ta del viktig framtidsspaning och de senaste trenderna du som kommunikatör i offentlig sektor bör ha stenkoll på. Vi belyser även högaktuella ämnen som content, rörlig bild, internkommunikation, samt hur du lyckas med mätning och analys av era kommunikationsinsatser och mycket mer!

 

Kom och vässa dina kunskaper! Hämta inspiration och få konkreta tips på nya arbetssätt och lyckade metoder från våra experter och framgångsrika praktikfall. Återvänd till arbetsplatsen med fräscha idéer och verktyg för att lyckas bättre med era kommunikationsinsatser.

 

 

MISSA INTE: MINGLA OCH NÄTVERKA! 

Missa inte chansen att avsluta första konferensdagen med härligt mingel och nätverkande med branschkollegor från hela landet! Minglet är frivilligt och kostnadsfritt men kräver en anmälan.

 

 

 

  1. Program
  2. Workshop
  3. Anmälan
  4. Plats & Pris
  5. Program i PDF

Tisdag 24 april 2018

 

Framtidsspaning – hur ser samhällsutvecklingen ut & hur kommer den att påverka din roll som kommunikatör?
  • Åt vilket håll utvecklas samhället och vad innebär det för dig som kommunikatör i offentlig sektor?
  • Konkreta tips och metoder för hur du hänger med i utvecklingen
  • Vilka trender påverkar framtidens kommunikatörer?

 Magdalena Ericsson, Principal Consultant, Hammer & Hanborg

 

 
 
Speciellt inbjuden
Så lyckas du med intern kommunikation
  • Hur hänger intern kommunikation ihop med engagemang hos medarbetaren?
  • Att aktivera strategier genom kommunikation – hur gör du det på bästa sätt?
  • Smarta arbetssätt och konkreta exempel på hur du lyckas med personifiering
  • Goda exempel – så har andra lyckats med sin internkommunikation

Anna Almberg, föreläsare & expert intern kommunikation, Anna Almberg AB

 

 
 
Kommunikatören som coach & rådgivare – så tydliggör du ditt uppdrag & utvecklar det kommunikativa ledarskapet
  • Konkreta exempel på hur du kan tydliggöra ditt uppdrag i organisationen
  • Hur får du cheferna att förstå vikten av att utveckla sin kommunikativa förmåga?
  • Strategi och praktisk tillämpning – framgångsfaktorer och fallgropar

Malin Baeza Roos, kommunikationsstrateg, Göteborgs Stad

 

 
 
Så skapar du bra content, dialog & närvaro i digitala kanaler – case från Svenska kyrkan & offentlig verksamhet
  • Framgångsfaktorer för att lyckas med content
  • Så anpassar du ditt content efter organisationen
  • Konkreta tips på hur du skapar smarta dialoger i sociala medier
  • Vanliga utmaningar vid arbete i sociala medier och hur de kan hanteras

Susanne Gorne, digital strateg, Qlok

Susanne var tidigare samordnare för sociala medier på Svenska kyrkans nationella nivå och har uppmärksammats för att ha lyckats skapa en tydlig och relevant närvaro med en varm tonalitet.

 

 
 
Hur ser du till att din kommunikation är tillgänglig & inkluderande för alla?
  • Tillgänglig kommunikation – vad innebär det och vad är särskilt viktigt att tänka på?
  • Hur arbetar du med detta på ett effektivt sätt och vilka verktyg kan du ta hjälp av?
  • Så säkerställer du att det som kommuniceras uppfattas som neutralt och inte normkritiskt

Ulla Bohman, handläggare, Myndigheten för tillgängliga medier

 

 
 
Nå ut stort med små resurser – så kan du kostnadseffektivisera dina insatser
  • Tips på hur du kan nå genom bruset utan stora resurser
  • Hur bör du tänka kring prioritering och fokus?
  • Så ser du till att vara först på bollen och fånga följare när saker verkligen sker

Johan Arvidsson, digital strateg inom marknadskommunikation, Örebrokompaniet


Johan sköter den digitala kommunikationen av platsvarumärket Örebro och brinner för att skapa engagemang med små och effektiva medel. Han har vunnit pris i innovativt onlineberättande på European Newspaper Award i Österrike och skapat flera virala succéer.

 

 
 

Onsdag 25 april 2018

 

Trender inom digitala & sociala medier du som kommunikatör i offentlig sektor bör ha stenkoll på
  • Nya trender som är extra intressanta för offentlig sektor och värda att ha koll på
  • Metoder för att identifiera de som är mest relevanta för just din organisation
  • Vikten av att skapa värde för mottagaren i alla kanaler
  • Förslag på hur du kan tänka kring prioritering och inför nya satsningar

Simon Beyer, Chief Strategy Officer, Ingager

 

 
 
Rörlig bild i kommunikationen – så arbetar vi strategiskt & operativt för att nå genom bruset
  • Vilka positiva effekter kan vi se av att använda rörlig bild i kommunikationen?
  • Så tänker vi kring syfte, budskap, innehåll och längd
  • Hur försöker vi strategiskt improvisera och haka på aktuella trender utifrån vårt syfte
  • Hur får du bra genomslagskraft? Framgångsfaktorer och fallgropar

Pernilla Wellrath, kommunikatör sociala medier, Västtrafik

 

 
 
Så kan du arbeta med mätning, analys & uppföljning för att uppnå önskade resultat
  • Hur sätter du konkreta och mätbara mål för vad ni vill uppnå?
  • Vilka mätverktyg och metoder är bäst och varför?
  • Vad du bör tänka på i analysfasen

Ulf Sjöberg, digital strateg, NetRelations

 

 
 
Sociala medier som en naturlig kommunikationskanal – Malmö stad om kanalval & hur de når olika målgrupper
  • Så kan du arbeta demokratifrämjande i den digitala världen och i sociala medier
  • Hur stakar du ut en riktning i sociala medier bland filterbubblor och ett polariserat debattklimat?
  • Konkreta tips på hur du bemöter nättroll och åsikter som går tvärtemot ett demokratiskt samhälle

Diskussion kring:

  • Hur riktar du dina kommunikationsinsatser för att nå rätt målgrupp med rätt budskap?
  • Vad bör du tänka på när du kommunicerar ut viktig information som kan ha stor inverkan på medborgarna?

Linda Nordgren, ansvarig sociala medier & kriskommunikation, Malmö stad

 

 
 
Moderator
Linda Nordgren

Linda är ansvarig för den strategiska planeringen och utvecklingen av Malmö stads kriskommunikationsarbete. Hon har erfarenhet av att leda, driva och planera kommunikationsarbete i hårt pressade situationer. Linda är även Social Media Master och arbetar med den strategiska utvecklingen av kommunens samlade närvaro i sociala medier, samt är huvudredaktör för kommunens huvudkonton i sociala medier. Hon är dessutom en van föreläsare och moderator och kommer guida oss genom programpunkterna.

 

   
 

Workshop

 Så mäter, analyserar & följer du upp effekten av dina insatser för att sätta värde på kommunikationen

 

Som kommunikatör är det viktigt att kunna bevisa nyttan med dina insatser för att få mer frihet, förtroende och resurser.

 

Genom att finslipa dina kunskaper inom mätning, analys och uppföljning kan du säkerställa att ni satsar på rätt saker. Under denna interaktiva workshop varvar vi teori med övningar och praktisk tillämpning. Här hämtar du ny kunskap och får
konkreta tips på hur du går från strategi till att framgångsrikt arbeta med detta kontinuerligt.

 

Vi går igenom:

 

  • Hur kan du göra en kostnads- och tidseffektiv uppföljning?
  • Hur analyserar du orsakerna bakom den utveckling som sker och fastställer vilka förbättringsaktiviteter som behöver genomföras?
  • Hur prioriterar du bland identifierade förbättringsaktiviteter?
  • Få konkreta tips på hur du på bästa sätt förmedlar insikter och resultat till ledning och övriga medarbetare i organisationen

 

Workshopen leds av Ulf Sjöberg, digital strateg, NetRelations

 

Med lång erfarenhet inom det digitala området, både från konsultsidan och från stora organisationer, hjälper Ulf kunder inom såväl den privata som offentliga sektorn att finna insikter, sätta mål och strategier samt löpande vässa sin digitala närvaro.

 

 

 

 

Plats & Pris

Konferens
24-25 april 2018
Workshop
25 april 2018
Lokal
Piperska Muren, Scheelegatan 14
Stockholm

Priser (exkl. moms)

T.o.m.


9 mars

T.o.m.


6 april

Fr.o.m.


7 april
Konferens

6 550 kr
7 350 kr
8 350 kr
Workshop

2 950 kr
3 350 kr
3 950 kr
Mingel

Kostnadsfritt, men anmälan krävs!

000 kr
Vill du veta mer innan du bokar dig, kontakta oss

Projektledare, Malin Hammer Northcott
mnor@teknologiskinstitut.se
Telefon: 076-527 55 69

Tid & plats

Konferens
24-25 april 2018
Workshop
25 april 2018
Lokal
Piperska Muren, Scheelegatan 14
Stockholm

Priser (exkl. moms).

T.o.m.


9 mars

T.o.m.


6 april

Fr.o.m.


7 april
Konferens

6 550 kr
7 350 kr
8 350 kr
Workshop

2 950 kr
3 350 kr
3 950 kr
Mingel

Kostnadsfritt, men anmälan krävs!

000 kr
Vill du veta mer innan du bokar dig, kontakta oss

Projektledare, Malin Hammer Northcott
mnor@teknologiskinstitut.se
Telefon: 076-527 55 69