Chefsdagarna personlig assistans

Mötesplatsen för dig som chef inom personlig assistans

 

Säkerställ kvaliteten & utvecklas i din roll som chef

 

 

Personlig assistans står inför stora utmaningar med hög konkurrens och neddragningar av assistanstimmar enligt LSS-utredningen.

 

Din roll som chef inom personlig assistans är därför viktigare än någonsin för att upprätthålla en hög kvalitet och samtidigt få ekonomin att gå runt. Du måste även ta hänsyn till de juridiska kraven inom LSS och Arbetsmiljölagen och arbeta aktivt för att vara en attraktiv arbetsgivare. Detta är en minst sagt komplex arbetssituation där det krävs att vi tar hjälp av experter och av varandra.

 

Missa inte konferensen för dig som chef inom personlig assistans!

 

  1. Program
  2. Workshop
  3. Anmälan
  4. Plats & Pris
  5. Program i PDF
Självbestämmande i fokus – även för den med störst behov
  • Hur kan du som chef forma en verksamhet som främjar självbestämmande hos kunden?
  • Självbestämmande i assistansen för personer med de mest omfattande funktionsnedsättningarna – hur fungerar det?
  • Individuell utformning av servicen – konkreta exempel

Cecilia Blanck, verksamhetschef, JAG 

 
 
Senaste rättspraxis inom personlig assistans
  • LSS och Arbetsmiljölagen – aktuell juridik inom personlig assistans
  • Genomgång av aktuella rättsfall inom personlig assistans
  • Hur ska du göra när LSS kolliderar med andra lagar?

Finn Kronsporre, jurist & socialrättskonsult, JP Infonet 

 

 
 
Lägesbeskrivning av Regeringens LSSutredning – hur påverkas din verksamhet?
  • Varför en LSS-utredning?
  • Senaste uppdateringarna i utredningen
  • Frågestund – passa på att få svar på dina specifika frågor

Pelle Kölhed, vice ordförande, förbundet Funktionsrätt Sverige

 
 
Hur blir man en attraktiv arbetsgivare inom personlig assistans?
  • Så arbetar vi för att attrahera och behålla kompetent personal
  • Lyckad matchning mellan personlig assistent och assistansberättigad
  • Våra kampanjer om diskriminering, tillgänglighet och bemötande som skapar yrkesstolthet

Malin Tidstrand, HR-chef, GIL

 
Gruppdiskussion!
Hur skapar vi yrkesstolthet inom personlig assistans?
  • Hur arbetar din arbetsplats idag för att bli en attraktiv arbetsgivare?
  • Vad kan du göra för att skapa yrkesstolthet på din arbetsplats?

Under ledning av Anna Barsk Holmbom

 

 
 
Konkreta tips för hur du kan förvalta din tid & energi på bästa sätt
  • Så kan du arbeta strategiskt och långsiktigt med fokus på värdeskapande uppgifter
  • Tidsanalys – varför upplever man ofta att tiden inte räcker till?
  • Konkreta tips och råd på hur du kan få både en effektivare vardag och energi över efter arbetsdagen

Jan Winstedt, effektivitetskonsult, Petra Brask & partners

 

 
 
Senaste nytt från Försäkringskassan – vad måste du känna till?
  • Aktuella uppdateringar inom funktionshinderområdet
  • Hur påverkas din verksamhet av ändringarna hos Försäkringskassan?
  • Frågestund – passa på att få svar på dina specifika frågor

Susanne Lövgren, partnerstrateg, Försäkringskassan

 
Kompetensutveckling för personalen – hur möjliggör du det ekonomiskt & praktiskt?
  • Kompetensutveckling, men inom vad och hur ska du prioritera?
  • Så skapar vi förutsättningar till kompetensutveckling för personalen
  • Hur kan vi på bästa sätt ta tillvara på kompetensen i verksamheten?

Annicka Kabell-Kjaer, enhetschef, Nässjö kommun
Jonas Säleby, metodhandledare, Nässjö kommun
Peter Nordström, personlig assistent & metodstödjare, Nässjö kommun

 

 
 
IVO:s iakttagelser & vägledning inom personlig assistans
  • Uppdraget och vår främsta uppgift
  • Tillsyn – vilka krav är det som gäller?
  • Hur kan tillsyn och iakttagelser bidra till utveckling inom personlig assistans?

Representant från IVO

 

 
 
Moderator
Anna Barsk Holmbom har arbetat med assistansfrågor sedan 1989 och driver idag eget företag där hon erbjuder rådgivning och stöd inom personlig assistans. På konferensen är det Anna som inleder dagarna, guidar oss genom programpunkterna och leder gruppdiskussionerna.
   
 

Workshop

Att leda på distans

– verktyg för att skapa ett bra arbetsklimat & goda resultat

 

Du som ledare och chef har ett viktigt ansvar att lyckas motivera och engagera dina medarbetare. Att leda en verksamhet för personlig assistans kräver dessutom kunskap i styrning och ledning på distans. Hur kan du vara en närvarande chef trots distansen och hur får du kommunikationen att fungera? På denna workshop får du konkreta verktyg som hjälper dig att lyckas i ditt ledarskap trots distansen. Vi varvar teoretiska pass med praktiska övningar i en interaktiv workshop där du kan ställa de frågor som du brottas med i ditt dagliga arbete. Passa även på att diskutera med andra i samma situation!

 

Du får lära dig:

 

  • Lyckat ledarskap på distans – så gör du det möjligt
  • Hur du kan vara en närvarande ledare på distans
  • Metoder för att skapa vi-känsla trots avstånd
  • Hur du identifierar och motiverar anställda som inte trivs
  • Verktyg för konflikthantering
  • Metoder för hur du får kommunikationen att funger mellan dig och dina anställda

 

Workshopen leds av Ami Löfström & Tina Löfström, ALerigo

 

Ami Löfström har många års erfarenhet som chef på olika nivåer inom offentlig sektor och driver nu företaget ALerigo med inriktning på chef- och organisationsutveckling. Hennes goda kunskap inom ledarskap, beteenden, kommunikation och bemötande har varit mycket efterfrågad och omtyckt. Tina Löfström har studerat kognitiv neurovetenskap och positiv psykologi och arbetar sedan 2012 på ALerigo med motivation och positivt tänkande. Hennes passion är att sprida kunskap om inre hälsa och välmående. Med Positiv Psykologi visar hon hur välmående styr vår motivation och de resultat vi når.

   

 

Spara

Spara

Plats & Pris

Konferens
12-13 september 2017
Workshop
13 september 2017
Lokal
Birger Jarl konferens
Birger Jarlsgatan 61A, Stockholm

Priser (exkl. moms)

T.o.m.


2 juni

T.o.m.


18 augusti

Fr.o.m.


19 augusti
Konferens

6 550 kr
7 350 kr
8 350 kr
Workshop

2 950 kr
3 350 kr
3 950 kr
Vill du veta mer innan du bokar dig, kontakta oss

Projektledare, Annika Nordin
anno@teknologiskinstitut.se
Telefon: 076-527 55 05

Tid & plats

Konferens
12-13 september 2017
Workshop
13 september 2017
Lokal
Birger Jarl konferens
Birger Jarlsgatan 61A, Stockholm

Priser (exkl. moms).

T.o.m.


2 juni

T.o.m.


18 augusti

Fr.o.m.


19 augusti
Konferens

6 550 kr
7 350 kr
8 350 kr
Workshop

2 950 kr
3 350 kr
3 950 kr
Vill du veta mer innan du bokar dig, kontakta oss

Projektledare, Annika Nordin
anno@teknologiskinstitut.se
Telefon: 076-527 55 05