Framtidens attraktiva campinganläggningar

Antalet gästnätter på svenska campingplatser ökar stadigt. Under sommarmånaderna står campingboende för nästan hälften av alla kommersiella övernattningar i Sverige – och den positiva trenden ser bara ut att fortsätta.  Men vilka investeringar krävs av dig som driver campingverksamhet och vart är branschen på väg?

 

Under konferensen Framtidens attraktiva campingplatser går vi igenom hur du på bästa sätt kan utveckla din verksamhet för att möta framtidens krav och utmaningar. Lär dig att navigera genom husbilsanpassning, miljökrav, säkerhet, resurseffektiv drift, upplevelseerbjudande och mycket mer!

 

Välkommen till en konferensen för dig som vill möta framtidens krav för en spännande bransch i förändring!

 

 

Utställare:

  1. Program
  2. Workshop
  3. Anmälan
  4. Plats & Pris
  5. Program i PDF

 

Pite Havsbad – Nordens största turist- & konferensanläggning
  • Så har vi utvecklat en året runt-anläggning med aktiviteter för hela familjen
  • Unik bredd på anläggning och erbjudande – en plats för alla under ett tak
  • Stugor, camping och hotell – så ser vi på framtiden för den svenska turistnäringen

Tobias Lindfors, VD, Piteå Havsbad
Kristoffer Lundström, VD, Piteå Havsbad

 
 

 

 

Speciellt inbjuden!

Art & hostmanship – Camping Vliegenbos in Amsterdam
  • The underestimated role of the art of hostmanship - how to create loyalty among your visitors and staff
  • Partnerships and event arrangements for maximized customer experience – where to start?
  • Innovative strategies to distinguish your resort among competitors
  • Trends and the future of Dutch camping – what is next?

Erik van der Linden, owner, Camping Vliegenbos 



 

En modern familjeverksamhet - så har Daftö Resort utvecklat sin verksamhet utan att tappa bort sin identitet
  • Våga investera långsiktigt i din anläggning
  • Vikten av att titta framåt och tänka strategiskt
  • Samarbeten och nätverkande - vad kan du vinna?

Lena Kempe, VD, Daftö Resort

 

 

 

 

Poolkungen
Sveriges ledande pool- och spabadsföretag berättar om hur du med lätta och kostnadseffektiva alternativ kan utvidga ditt kunderbjudande.
  • Vad bör du tänka på vid val av pool eller spaanläggning?
  • Hur får du återbetalning på din investering från dag ett? - tips och råd

 

 

 

Nöden är uppfinningarnas moder - så löste Kronocamping Saxnäs-Öland ett akut vattenproblem
  • Innovativa lösningar för förbättrat vatten- och miljöarbete på din campingplats
  • Vikten av en tät dialog med kommun och leverantörer - tips och råd
  • Snabb ombyggnation och snabba investeringar - framgångstips och fallgropar
Lasse Sörensson, delägare, Kronocamping Saxnäs-Öland

 

 

 

Missa inte!

Praktiskt hållbarhetsarbete med miljömärkning - så arbetar du mot en grön campinganläggning
  • Därför bör du utveckla hållbarhetsarbetet på din campinganläggning
  • Så kickar du igång ditt miljö- och hållbarhetsarbete - metoder och tillvägagångssätt
  • Klimatsmarta lösningar - praktiska exempel

Henrik Alsén, verksamhetsansvarig, Green Key Sverige

 

 

 

Camping trends - ett verktyg för att professionalisera campingnäringen

Benchmarking Alliance berättar om benchmarking för Camping och tittar närmare på daglig benchmarking av beläggning, snittpris och RevPACS (intäkt per tillgänglig campingplats). 

  • Camping - en förgänglig tjänsteprodukt - utmaningar och möjligheter
  • Revenue management - hur optimerar och maximerar du din campings intäkter
  • Benchmarking - utvärdera ditt arbete och din strategi

Henrik Karlsson, Revenue Management & Client Relations Manager, Benchmarking Alliance

Johan Borgstedt, Business Development & Education, Benchmarking Alliance 

 

 

  

 

Camping45:s resa till en hållbar framtid inom turism
  • Vår väg till ett lönsamt och hållbart företag
  • Samarbete, effektiv sophantering och en kemikaliefri badanläggning - framgångstips och fallgropar på vägen
  • En klimatnegativ campinganläggning - hur fortsätter resan?

Frank Feuker, ägare, Camping45

 

 


Nordic Camping - hur kommer morgondagens kedjecamping att se ut?
  • Trender och utveckling - vad vill den nya generationen ha ut av sin campingupplevelse?
  • Boendeformer och utveckling - vart är vi på väg? 
  • Nyetablering och expansion - erfarenheter från vår expansionsresa

Johannes Vock, utveckling- & expansionschaf, Nordic camping

 

 



Missa inte!
Gekåsbyn Ullared - från shopping med övernattning till en hel destinationsupplevelse
  • Destinationsupplevelse - så jobbar Gekås utanför varuhuset för att skapa en hel desination
  • Lyhördhet och flexibilitet - så skapar du en anläggning som tilltalar en bred målgrupp
  • Vad kommer härnäst? - storslagna framtidsvisioner, exempel och inspiration

Sara Ståhle, VD, Gekåsbyn Ullared

 



 

Förinspelat pass!
Så skapar du attraktiva & lättillgänglig erbjudanden för en ökad kundupplevelse 
  • Varför kommer dina beökare och hur kan du överträffa deras förväntningar?
  • Hur tar du betalt för upplevelser i naturen?
  • Hur kan du optimera och marknadsföra kunderbjudanden och produkter?

Marcus Eldh, ägare, WildSweden - årets turismförslag i Sverige 2015



 

Workshop

Destinationsutveckling – hur utvecklar du din verksamhet från en campinganläggning till ett upplevelseföretag?

 

Svensk camping går bättre än någonsin. En allt större del av svenskarna väljer att spendera sin semester på hemmaplan samtidigt som Sverige fortsatt är en exotisk destination för många internationella gäster. Hur utnyttjar du potentialen i din anläggning till fullo och vad behöver du veta om din målgrupp för att kunna skapa så attraktiva erbjudanden som möjligt?

 

Under denna workshop varvas diskussioner och föreläsningar med information om hur du på bästa sätt kan utveckla och förbättra din verksamhet. Du kommer att få konkreta tips och råd för hur du på ett mer effektivt sätt kan anpassa marknadsföring och erbjudanden mot specifika målgrupper. Vi kommer även att diskutera hur du på bästa sätt kan stärka din affär och lägga grunden för att skapa återkommande besökare.

 

Vi går igenom:
• Campingens roll i den svenska turistnäringen
• Vad det innebär att vara ett upplevelseföretag
• Hur den svenska besöksnäringen ser ut, var dina besökare kommer ifrån och hur de spenderar sin reskassa
• Hur du väljer ut och kartlägger din målgrupp, samt vad du gör med informationen
• Benchmarking med lyckade exempel och insikter om hur du kan utveckla just din anläggning
• Hur externa partnerskap och samarbeten kan förändra din affär

 

Workshopen leds av Johan Olofsson

 

Johan arbetar som managementkonsult på Svensk Destinationsutveckling. Svensk Destinationsutveckling är ett privatägt konsultbolag som bildades 2011 av VisitSweden, Svensk Turism och Swedavia. Dess uppdrag är att utveckla svenskt besöksnäring och säkerställa att den Nationella Strategin för tillväxten i svensk besöksnäring används för att stärka svenska destinationers attraktionskraft.

 

Du har möjlighet att påverka workshopens innehåll! Skicka dina frågor till Johan Rundquist, jru@teknologiskinstitut.se, senast den 15 november.

 

 

 

Spara

Spara

Plats & Pris

Konferens
28-29 november 2017
Workshop
29 november 2017
Lokal
Scandic Opalen
Göteborg

Priser (exkl. moms)

T.o.m.


22 sep

T.o.m.


27 okt

Fr.o.m.


28 okt
Konferens

5 450 kr
5 950 kr
6 750 kr
Workshop

2 490 kr
2 890 kr
3 490 kr
Vill du veta mer innan du bokar dig, kontakta oss

Projektledare, Johan Rundquist
E-post: jru@teknologiskinstitut.se
Telefon: 076-527 55 80

Tid & plats

Konferens
28-29 november 2017
Workshop
29 november 2017
Lokal
Scandic Opalen
Göteborg

Priser (exkl. moms).

T.o.m.


22 sep

T.o.m.


27 okt

Fr.o.m.


28 okt
Konferens

5 450 kr
5 950 kr
6 750 kr
Workshop

2 490 kr
2 890 kr
3 490 kr
Vill du veta mer innan du bokar dig, kontakta oss

Projektledare, Johan Rundquist
E-post: jru@teknologiskinstitut.se
Telefon: 076-527 55 80